| Acasa | Despre Apsiped | Despre Fundatia Soros | Proiectul la zi | Contact |

Programul Fundatiei Soros Romania - Fondul de urgenta

Aplicant: Asociatia psihologilor si psihopedagogilor din Constanta "APSIPED"
Problema:Emigratia - factor destabilizator al familiei,
prin proiectul

"Prietenii mei de acasa"

Coordonator: Psiholog Marieta Caescu
 
  1. Descrierea problemei: Emigratia - factor destabilizator al familiei
  2. Descrierea proiectului de atitudine comunitara "Prietenii mei de acasa"
  3. Detalii
  4. Solutii pentru a asigura sustenabilitatea proiectului"Prietenii mei de acasa"
  5. Echipa proiectului "Prietenii mei de acasa"

1.Descrierea problemei:
Emigratia - factor destabilizator al familiei

O analiza socio-economica a perioadei post-decembrie 1989 aduce de fiecare data in discutie, pe langa factori strict economici, dar corelat cu acestia, schimbarea atitudinii unor mase semnificative de oameni privind realizarea materiala si profesionala. Din perspectiva unei comparatii cu noua orientare spre valorile capitaliste, care promoveaza libertatea circulatiei pe piata muncii chiar si dincolo de granitele nationale, realizarea personala pune in plan secund intemeierea sau mentinerea echilibrului familiei. Traditional legata de pastrarea aceluiasi loc de munca chiar si pana la varsta pensionarii, siguranta materiala a individului sau a familiei este astazi greu pusa la incercare de crize economice, financiare, restructurari ale unor domenii de activitate, o dinamica accelerata a perisabilitatii pregatirii profesionale.

Emigratia spre zone geografice si politice ceva mai stabile din punct de vedere economic si politic dar si mai prospere este facuta nu doar pentru posibilitatea profesarii la inalte standarde stiintifice si de dotare tehnica (vezi cazul medicilor, al informaticienilor, al cercetatorilor din domenii stiintifico-tehnice) ci si pentru realizarea materiala rapida, chiar cu compromisuri in ceea ce priveste renuntarea la un statut socio-profesional valorizant in tara de origine (cazul absolventilor de studii superioare care in strainatate se angajeaza in profesii mult sub pregatirea lor academica si practica).

Emigratia are multiple ecouri in dinamica fortei de munca in tara de origine (ca si in tara de destinatie deopotriva!), dar si in ceea ce priveste dimensiunea psiho-sociala a constructiei identitare pentru o intreaga generatie, mai ales ca cei care pleaca in cautarea unui loc de munca in afara granitelor tarii sunt in special tinerii, cu familii aflate la inceput de drum.

Fenomenul " copiilor singuri acasa" ia amploare, devenind nu doar un eveniment de viata pasager ci un eveniment psihotraumatizant in viata familiei si a copilului deopotriva ale carui efecte se vor resimti in decursul anilor ce vor urma. Aceasta pentru ca plecarea unuia sau a ambilor parinti la munca in strainatate reprezinta un eveniment de viata care se incadreaza in ceea ce Baltes si colaboratorii (1980) numesc influente psiho-sociale ne-normative asupra dezvoltarii personalitatii copilului.

Cele trei dimensiuni dupa care evenimentele de viata sunt apreciate ca traumatizante sau stresante – controlabilitatea, predictibilitate, masura in care evenimentele pun la incercare limitele capacitatii de adaptare a individului si imaginea de sine – sunt aplicabile si fenomenului plecarii unuia sau a ambilor parinti in strainatate. Desi motivatiile aduse de parinti sunt cel mai adesea in legatura cu crearea unor conditii de viata mai bune copiilor, realitatea ofera adevaratul tablou subsecvent al fenomenului – copii neglijati, deprivati afectiv, coplesiti de responsabilitati care depasesc nivelul lor de maturizare bio-psiho-sociala.

Din perspectiva Legii 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, copiii singuri acasa care nu sunt lasati in grija unui adult capabil sa raspunda nevoilor de crestere si dezvoltare a copilului, sunt copii neglijati.

La nivelul judetului Constanta, in anul scolar 2008-2009 au fost raportati 3883 copii cu parinti la munca in strainatate, 3092 cu un singur parinte plecat, 791 cu ambii parinti, pentru 3460 existand tutela, ceilalti 423 fiind fara tutela (sursa: Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Constanta).

Grupurile tinta ale proiectului care solicita Fundatiei Soros Romania finantare din Fondul de urgenta nu sunt doar copiii aflati in aceasta situatie de risc ci si tutorii sau familiile lor, pentru care vor fi organizate actiuni de incurajare a reinsertiei pe piata de munca din Romania.

Fenomenul complementar al emigratiei cu care se confrunta deja tara noastra este si cel al reintoarcerii familiilor "invinse" din confruntarea cu o alta realitate economica, sociala si culturala, carora proiectul le va oferi sprijin psihologic, emotional si de reintegrare in societatea romaneasca, in spiritul atitudinii de sprijinire a valorilor societatii deschise, contribuind astfel la coagularea solidaritatii sociale.

2. Descrierea proiectului de atitudine comunitara "Prietenii mei de acasa"

  • Durata: 1 septembrie 2009- 31 august 2010
  • Organizator: -Asociatia Psihologilor si Psihopedagogilor Constanta APSIPED
  • Autor proiect: Psiholog Marieta Caescu
  • Echipa de implementare: coordonator psiholog Marieta Caescu, membri: psiholog Mirela Capatina, psiholog Tatiana Barbaros,
    - cadre didactice si psihologi voluntari in proiect, membri sau nemembri APSIPED, confruntati cu fenomenul copiilor cu parinti plecati la munca in strainatate
    - reprezentanti ai partenerilor de proiect: Organizatia World Vision International, programul pentru Romania, Biroul zonal Constanta, asociatii si fundatii, biserica, reprezentanti ai institutiilor comunitare, ai institutiilor de cultura si sportive cu actiuni in proiect.
  • Grup tinta / Beneficiari directi: max. 150 copiii cu parinti plecati la munca in strainatate din 2 localitati ale judetului Constanta (una din mediul rural – comuna Cumpana, una din mediul urban – orasul Ovidiu)
  • Beneficiari indirecti: colectivele de elevi, familia, persoanele de ingrijire, cadrele didactice, comunitatea.
  • Obiectiv general: Dezvoltarea unei atitudini de solidaritate si responsabilizare sociala a grupurilor si persoanelor care interactioneaza cu copii ai caror parinti sunt plecati la munca in strainatate, prin cultivarea unor competente psiho-sociale, afective si comportamentale, in scopul diminuarii impactului psiho-socio-afectiv pe care-l are plecarea parintilor asupra copiilor si dezvoltarea unor bune practici de actiune comunitara adaptata acestei probleme.
  • Obiective specifice:
    1. Pregatirea a 10 tineri, in cadrul unui training, timp de 2 zile, pentru a desfasura activitati de voluntariat cu copiii ramasi singuri acasa
    2. Consilierea psihologica (individuala/de grup) a cel putin 150 copii si tineri din comunitatile beneficiare.
    3. Participarea periodica la activitati de formare ca persoane resursa a unui nr. de 10 elevi, 10 parinti si 10 cadre didactice
    4. Organizarea a 2 tabere, cu cate 12 copii si 3 insotitori (un psiholog, o familie voluntara in proiect)
    5. Diseminarea"bunelor practici" ale proiectului, prin intermediul site-ului propriu al proiectului, prin comunicate de presa, printr-un ghid de bune practici comunitare.
Toate activitatile propuse vor contura copiilor care fac parte din aceasta categorie sentimentul ca NU SUNT "singuri acasa" ci ca aici, acasa, au prieteni. Este motivul pentru care chiar proiectul in sine a fost supranumit "Prietenii mei de acasa". Prin acest proiect, se va oferi:
  1. sprijin emotional (exprimarea emotiilor, cu suport psiho-afectiv, fara critica sau interpretare) - prin intermediul act. de consiliere individuala si/de grup;
  2. sprijn informational (intelegerea de catre adulti a contextului psiho-socio-afectiv in care traiesc copiii "singuri acasa" si accesibilizarea informatiei necesare elevilor pentru a se implica in program) - prin intermediul activitatilor de formare a adultilor (cadre didactice si parinti) ca persoane resursa;
  3. sprijin instrumental (ajutor in rezolvarea problemelor cu care se confrunta copiii "singuri acasa", astfel incat sa descopere, atat printre colegi, cat si printre adulti "prietenii de acasa") - prin intermediul activitatilor de grup extrascolare.

Totodata, acest program va ajuta familiile aflate in dificultate (separate din motive economice sau reintoarse in Romania dupa esecul acomodarii intr-o alta tara).

Temele dezvolta urmatoarele cuvinte-cheie: implicare, empatie, responsabilitate, preventie/ameliorare, valori, comunicare asertiva, comportamente dezirabile, inteligenta emotionala, actiune comunitara.

3. Detalii

EtapeObiectivePachet de activitatiCalendarul actiunilorRezultate asteptate
I.Organizare: sept.-oct.2009 Fundamentarea practica a necesitatii programului "Prietenii mei de acasa" Accesarea si reinnoirea unei baze de date cu situatia statistica pe judet a copiilor avand unul sau ambii parinti plecati la munca in strainatate si cu cazurile de risc inregistrate in comunitati. 1-10 sept. 2009 Popularizarea proiectului, Eveniment de deschidere - Realizarea unui site al proiectului.
- Mentinerea numarului initial de persoane selectate in proiect
1-10 sept. 2009 Studierea bazei de date existente la nivel national si judetean- Baza de date operationala la nivel de judet.
11-30 sept. 2009 Realizarea de corelatii intre situatia nationala si cea judeteana- Studiu metodologic ce se va finaliza la sfarsitul proiectului privind dinamica emigratiei si a fenomenului"singur acasa"
Realizarea unei responsabilizari sociale privind problema emigratiei si a copiilor singuri acasa Contactarea comunitatilor care au raportat copii ai caror parinti sunt plecati la munca in strainatate, inscrierea de voluntari in program, realizarea parteneriatelor pe baza carora se vor desfasura activitatile. 1-15 sept. 2009 Realizarea de parteneriate - Cel putin doua comunitati locale in parteneriat
- Cel putin o institutie sau organizatie de cult
- Cel putin o institutie de cultura sau sportiva
15-30 sept 2009 Selectarea de voluntari recomandati de parteneri - Cel putin cate doi din fiecare institutie partenera
1-10 oct. 2009 Training al voluntarilor in proiect - Abilitarea voluntarilor pentru derularea unor actiuni din proiect
II.Implementare Monitorizare(noiembrie 2009 - august 2010): Inchirierea unui microbuz pentru a realiza activitati extrascolare in weekend. Achizitii 15-30 oct. 2009 Lansarea unei cereri de oferta pentru inchirierea unui microbuzSelectarea a 3 oferte.Inchirierea autovehiculului. - Toti copiii participanti la program vor beneficia de cel putin o activitate in care va fi utilizat microbuzul.
Dezvoltarea unei atitudini de solidaritate si responsabilizare sociala a grupurilor si persoanelor care interactioneaza cu copii ai caror parinti sunt plecati la munca in strainatate, prin cultivarea unor competente psiho-sociale, afective si comportamentale.
Diminuarea impactului psiho-socio-afectiv pe care-l are plecarea parintilor asupra copiilor si dezvoltarea unor bune practici de actiune comunitara adaptata acestei probleme.
Activitati de consiliere psihologica si de suport psihoafectiv a grupurilor tinta din proiect (individual sau in grup)
 
Activitati educationale de abilitare a grupurilor de elevi, parinti si cadre didactice pentru a deveni resursa in proiect.
 
Activitati social-umanitarede sprijinire materiala a familiilor in dificultate.
 
Activitati culturale si sportive periodice in care sunt angrenati gratuit copiii cu parinti la munca in strainatate.
1-10 nov. 2009 "Alaturi de copiii ramasi singuri acasa" – Actiune destinata cadrelor didactice inscrise in program Întelegerea de catre cadrele didactice a contextului psiho-socio-afectiv in care traiesc copiii "singuri acasa"
11-20 nov. 2009 "Cum putem ajuta copiii ramasi singuri acasa"
- pentru colectivele de copii intrate in program, simultan cu aplicarea chestionarului pentru copiii din grupul-tinta
- consiliere de grup realizata de 3 psihologi
- permanent, la solicitare, consiliere individuala a cazurilor de urgenta.
- Eseuri si actiuni concrete prin care colegii isi vor dezvolta aptitudini si atitudini empatice, de sprijin a acestor copii. - Dezvoltarea capacitatii copiilor de a rezolva probleme reale intervenite in mediul scolar.
Periodic actiunea"Am nevoie de ajutor!"
- consiliere de grup si individuala realizata de 3 psihologi
- recalificarea unor parinti intorsi in tara
-"Burse" nonformale ale locurilor de munca din comunitate
- Donarea costului cursurilor de calificare pentru 9 persoane intoarse in tara
21nov-31 dec. 2009 "De sarbatori cu drag!"
-Spectacole cu tombola organizate de copiii inscrisi in proiect, concursuri sportive, etc
-Participarea copiilor la actiuni de colectare de bunuri materiale destinate familiilor in dificultate
Activitati de socializare extrascolara in care vor fi implicate familiile potential voluntare in proiect aug. 2010 "Vacanta cu prietenii mei de acasa" 2 tabere organizate cu sprijinul partenerilor sau voluntarilor in proiect
Pe toata durata proiectului "Esti invitatul nostru in weekend!", vizite la muzee, picnic in mijlocul naturii.
"Împreuna la spectacol"
"Calatorie la bunici"
"De ziua ta, alaturi de tine!"
Cel putin 80% din copiii inscrisi in proiect sa beneficieze de activitati de socializare extrascolara.
III.Evaluare (septembrie 2010)   Masurarea si sistematizarea rezultatelor proiectului -Colectarea datelor obtinute din evaluari intermediare, interne si externe: interviuri/ chestionare adresate elevilor, parintilor etc.
-Sedinte de prezentare a Raportului final- partea tehnica (cu referire la obiective, activitati, rezultate, grup tinta, diseminare a rezultatelor proiectului) si partea financiara (cheltuieli efectuate, descrierea produselor, a serviciilor si lucrarilor realizate).
Realizarea unui ghid de bune practici comunitare in care va fi inserat si studiul sociologic privind emigratia (100 exemplare ce vor fi donate primariilor , DGASP-urilor din jud. Constanta, institutiilor scolare interesate, partenerilor de proiect)
 
Eficienta proiectului: raport cost/beneficii.
IV.Diseminare (periodic, in toate etapele proiectului si la finalul sau)   "Caravana" a voluntarilor care vor aduna si vor populariza idei, dovezi de sprijin ale copiilor cu parinti la munca in strainatate Comunicate si conferinte de presa Numarul beneficiarilor proiectului si posibilitati de continuare a lui Obtinerea unor retele sociale functionale de sprijinire a familiilor aflate in dificultate.

4. Solutii pentru a asigura sustenabilitatea proiectului "Prietenii mei de acasa"

Perioada de sustenabilitate fara finantare Soros Romania - 1 an

Solutii:

- Cooptarea ca parteneri finantatori a Directiilor de asistenta sociala din primariile comunitatilor locale ce vor fi selectate in proiectul "Prietenii mei de acasa";
- Realizarea prin partenerii reprezentand lacasele de cult a unor servicii sociale de ajutorare a copiilor singuri acasa si a familiilor aflate in dificultate (oferirea unei mese calde pe zi, sarbatori religioase impreuna, servicii after scool cu ajutorul tinerilor voluntari in proiect, etc);
- Derularea in regim de voluntariat, cu membri APSIPED a unor programe de sprijin si consiliere psihologica a copiilor cu parinti plecati la munca in strainatate;
- Cooptarea cat mai multor cadre didactice ca persoane resursa in proiect, acestea putand oferi in timp real date despre problemele psiho-afective si de inserare scolara ale copiilor singuri acasa;
- Selectarea de catre membrii APSIPED a copiilor capabili de performante superioare din comunitatile care raporteaza un numar mare de familii plecate la munca in strainatate si organizarea unor programe educationale diferentiate (tabere de creatie, excursii de documentare, concursuri pe diverse domenii academice sau practic-aplicative);
- Pastrarea si chiar marirea numarului de familii voluntare in proiect, care pot oferi sprijin material si afectiv acestor copii;
- Oferirea de catre APSIPED a 4 donatii in sume reprezentand contravaloarea cursurilor de reconversie profesionala a unor parinti reintorsi in tara;
- Înfiintarea unui numar telefonic cu apelare in contul beneficiarului "copil singur acasa", din sumele stranse urmand a se plati actiuni extrascolare similare celor derulate in cadrul proiectului initial",Prietenii mei de acasa";
- Concursuri de intr-ajutorare comunitara cu premii oferite de APSIPED si primariile locale",Împreuna cu prietenii mei de acasa" (amenajarea caselor copiilor singuri acasa de catre acestia, colegii lor de scoala si adultii voluntari in proiect, amenajarea gradinii, culesul fructelor si legumelor, conserve pentru iarna, etc);
- Editarea unei reviste "Prietenii mei de acasa" in care copiii isi vor descrie experientele traite dupa plecarea parintilor, ajutorul primit din partea colegilor si a intregii comunitati locale.

5. Echipa proiectului "Prietenii mei de acasa"

Nume si prenumeResponsabilitati in proiect
Caescu MarietaCoordonator
- organizeaza, conduce si indruma intreaga echipa in realizarea obiectivelor proiectului;
- stabileste contacte parteneriale;
- realizeaza documentatia parteneriatelor intraproiect;
- supervizeaza calitatea programelor si actiunilor desfasurate;
- participa direct la actiuni de training al voluntarilor;
- realizeaza consilierea psihologica a cazurilor de urgenta;
- avizeaza executia bugetara;
- mentine permanent legatura cu finantatorul de proiect;
- promoveaza in mass-media beneficiile proiectului si actiunile finantatorului.
Barbaros Tatiana Specialist psiholog, cu plata din costurile directe ale proiectului
- actualizeaza baza de date privind fenomenul "singur acasa", prin contactarea DAS ale primariilor voluntare in proiect;
- realizeaza sesiuni de training ale voluntarilor;
- consiliaza in regim individual sau de grup copiii cu parinti plecati la munca in strainatate;
- organizeaza consiliere parentala, individuala, de cuplu sau de grup, pe problematica riscurilor psiho-afective la care sunt supusi copiii prin plecarea parintilor la munca in strainatate;
- participa direct la cel putin o activitate de week-end pe luna cu copiii singuri acasa;
- participa direct la prima tabara propusa de proiect;
- intocmeste rapoarte lunare ale activitatilor de consiliere psihologica si de formare a voluntarilor desfasurate.
Capatina Mirela Specialist psiholog, cu plata in regim salarial
- actualizeaza baza de date privind fenomenul "singur acasa", prin contactarea DAS ale primariilor voluntare in proiect;
- realizeaza sesiuni de training ale voluntarilor;
- consiliaza la cerere colective de elevi in care se intalneste fenomenul copiilor "singuri acasa";
- organizeaza consilierea si formarea cadrelor didactice intrate in proiect ca persoane resursa;
- participa direct la cel putin o activitate de week-end pe luna cu copiii singuri acasa;
- participa direct la a doua tabara propusa de proiect;
- intocmeste rapoarte lunare ale activitatilor de consiliere psihologica si de formare a voluntarilor desfasurate.
Asanachescu Elena Daniela Contabil
- intocmeste bugetul proiectului,
- verifica cheltuielile derulate in timpul proiectului, corectitudinea documentelor fiscale,
- redacteaza rapoartele financiare lunare, trimestriale si anuale,
- revizuieste contractele de achizitii/prestari servicii incheiate in cadrul proiectului,
- la cererea finantatorului, intocmeste situatii curente sau previziuni financiare privind derularea in conditii optime a proiectului